L’entrada a la fase 1 de Cerdanyola aquesta setmana ha permès la reobertura de terrasses -amb una ocupació màxima del 50% de les taules- de bars i restaurants. No tots, ni de bon tros. Però els suficients per encetar un nou debat que, de fet, és recurrent des de l’inici del desconfinament cap a la ‘nova normalitat’ sorgida de la pandèmia de la Covid-19: la gestió de l’espai públic.
Amb la necessitat de distanciament social per evitar els contagis, l’espai al carrer i el seu ús ha esdevingut motiu de controvèrsia des de fa setmanes al municipi. Primer, amb la peatonalització d’espais per afavorir la sortida ordenada de la ciutadania en les seves diferents franges horàries. El govern, finalment, aplicarà a partir del proper cap de setmana -amb el tall al trànsit rodat de diversos carrers- una mesura demandada des de fa setmanes per diversos grups a l’oposició, especialment Guanyem Cerdanyola, primer, i ERC, després.
Els republicans, de fet, han posat damunt la taula un nou ‘element del joc’ les darreres hores: com afrontar l’ampliació de les terrasses dels hostalers garantint el pas de vianants. I en aquestes estem. Ahir al migdia, el regidor republicà a l’Ajuntament Íñigo Enterría ja va donar pistes al seu compte personal de twitter, fent referència a les dificultats per compatibilitzar interessos en el primer dia de taules al carrer de bars i restaurants. I deixant un ‘encàrrec’ als propietaris d’alguns negocis de la restauració a la ciutat: “Com era d’esperar, la societat egoista i individualista es fa palesa quan es permet certa flexibilitat als bars i restaurants i aquests ocupen la via pública sense pensar que la distància de seguretat no només és entre els seus clients, sinó dels vianants amb aquests”.
Enterría, però, apuntava també a la responsabilitat del govern municipal, en concret, a una peatonalització de carrers que, segons el regidor d’ERC, arriba tard: “Això també passa perquè fa setmanes no es va decidir fer els carrers pels vianants, com vam demanar diversos partits polítics”. En opinió d’Enterría, “si llavors s’hagués empoderat la gent del que és seu, l’espai públic, ara no seria tan fàcil aquestes actuacions privades egoistes”. Punt que va aprofitar per una darrera crítica al govern de Carlos Cordón (PSC): “Però és la política municipal de no fer les coses i les poques que es fan, fer-les tard”.
Guanyar espai als cotxes
Un dia més tard, ERC ha fet públic aquesta tarda un comunicat on, tot i reiterar el seu posicionament a favor de facilitar l’ampliació de les terrasses a bars i restaurants per tal que puguin reprendre la seva activitat, aposta també per evitar que “aquest aprofitament de l’espai públic derivi en conflictes amb el veïnat o vianants en un moment on també augmenta l’ús social dels carrers”.
En aquesta línia, els republicans recorden que el seu grup municipal a l’Ajuntament ha demanat en diferents ocasions que es guanyi espai destinat a l’aparcament i circulació de vehicles per “fer compatible i segur el passeig, la circulació de bicicletes i patinets, el lleure infantil i les activitats comercials”. La formació independentista remarca que “no es pot delegar tota la responsabilitat a les persones individualment” i reitera un seguit de propostes: fer complir la prohibició de circular per les illes de vianants com la dels carrers Sant Martí i Sant Ramon; destinar fileres d’aparcaments dels carrers comercials a l’ampliació de terrasses de bars i restaurants per evitar congestionar les voreres de vianants, per exemple a l’Avinguda Catalunya; convertir tots els carrers de Cerdanyola en zona 30, per guanyar en seguretat, afavorir la circulació de bicicletes i mantenir part de la reducció de soroll i contaminació ambiental guanyada durant el confinament; reconvertir el carril bici de l’Avinguda Espanya a vorera per a vianants i afavorir la circulació de la bicicleta per la calçada garantint una velocitat màxima de 30km/h; o tancar a la circulació carrers a tots els barris per tal de que s’hi pugui passejar i fer esport, especialment a les zones de major densitat com Banús, Bonasort o Fontetes.
Ajornament d’obres
En l’ordenament de l’espai públic durant les properes setmanes en què es continuarà avançant en les diferents fases de la desescalada, ERC també aposta per l’ajornament d’obres als carrers principals de la ciutat. Els republicans, en concret, s’han referit al contracte signat el passat 7 de maig per reparar desperfectes de la zona de vianants que va de la plaça Abat Oliba fins el carrer Anselm Clavé, uns treballs que es van incloure a petició d’ERC al pla d’inversions en via pública aprovat el 2018. Des de la formació es feliciten per una obra que consideren “necessària”, però creuen que el moment escollit per portar-la a terme no és l’adequat: “Afectaran l’eix comercial just quan aquesta activitat reprèn el seu funcionament després del tancament forçat per la crisi de la Covid-19”. Segons els republicans, els treballs perjudicaran especialment les activitats de bar i restauració que han de treballar a les terrasses exteriors.
Per tot plegat, ERC demana ajornar les obres passada la temporada d’estiu per “no interferir amb la recuperació econòmica del sector comercial i de restauració”.