Per segon cap de setmana, Cerdanyola tornarà a tancar aquesta tarda el trànsit a diversos carrers del municipi amb l’objectiu de crear espais lliures per al passeig de la ciutadania i garantir les distàncies de seguretat interpersonal. Des de les 17 hores d’avui i fins les 23’55 hores de diumenge, l’Ajuntament repetirà una experiència que pretén guanyar espai per a la població en detriment del vehicle privat.
Així, el consistori tornarà a evitar el pas dels cotxes durant una mica més de dos dies per les principals artèries de Cerdanyola: l’avinguda de la Primavera, des de la plaça de l'Estatut fins a l'avinguda de Guiera; l’avinguda de Catalunya, des de l'avinguda de la Primavera fins a la plaça d'Enric Granados; els carrers de Sant Martí / Sant Ramon, des de la plaça de Francesc Layret fins al carrer d'Anselm Clavé; l’avinguda de Canaletes, des del passeig d'Horta fins al carrer Costa; el carrer de Sant Marcel·lina, des del carrer de Sant Antoni fins al carrer de Sant Daniel; i el carrer de la Flor de Maig: des del carrer de Sant Ramón fins al carrer de Santa Rosa.
La mesura, reivindicada des de fa setmanes per diversos grups a l’oposició, va ser motiu de debat ahir al Ple de l’Ajuntament. La regidora de Guanyem Cerdanyola Laura Benseny, per exemple, va agrair la iniciativa, llargament demandada pel seu grup des de l’inici de la desescalada: “Nosaltres ho fariem cada dia”.
Més crític es va mostrar Joan Sánchez, regidor de Junts per Cerdanyola, qui va incidir en què la posada en marxa del tall de carrers el cap de setmana ha evidenciat “el caos que és el tema de la mobilitat a Cerdanyola”, un greuge que “no el tenim resolt”. Per això, va demanar que “ho tinguem ben present i ens posem una mica les piles”.
Sánchez també es va referir a la llista de carrers triats per posar en marxa la iniciativa, qüestionant alguns d’ells: “Ens han arribat queixes respecte a que no tenia gaire sentit tallar el tram de l’avinguda Primavera des de la plaça de l’Estatut fins a la rotonda de Guiera”. El regidor de Junts per Cerdanyola també va posar de relleu cert rebuig veïnal en el tram escollit que afecta al barri de Canaletes. “Potser estaria bé revisar-ho en el temps que encara es mantinguin aquestes mesures”, va defensar Sánchez.
Es podria repetir en el futur
Des del govern municipal, l’alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón, va reconèixer que l’experiència posada en marxa el passat cap de setmana va generar alguna problemàtica en temes de mobilitat, una dificultat “endèmica” a Cerdanyola. Cordón, a més, va recordar la realització d’obres en alguns carrers principals de la ciutat. Tot plegat, un context que “no ajuda” a que la mesura s’implementi sense dificultats.
Malgrat tot, el batlle socialista es va mostrar prou satisfet de l’experiència que es repetirà novament a partir d’aquesta tarda: “Sempre haviem dit que no ens tancàvem a res i que el volíem era fer-ho bé. Em vaig comprometre a estudiar-ho i a implementar-ho en cas que fos possible”.
Sobre els trams escollits, Cordón va explicar que es tracta d’una proposta en base a criteris tècnics desenvolupada per tres àrees municipals -Mobilitat, Seguretat Ciutadana i Espai Públic- i que s’ha portat a terme “intentant donar resposta a aquesta voluntat” mostrada per molts sectors del municipi. En qualsevol cas, el dirigent del PSC va explicar que no descarten introduir algún canvi si es necessari: “Estem a sobre per revisar qualsevol tipus d’actuació que ens permeti millorar”.
Tot i que el projecte s’ha impulsat amb motiu del procés de desescalada associat a la crisi sanitària de la Covid-19, Cordón no va descartar realitzar accions similars en el futur: “És una iniciativa que podem anar repetint en el futur. Per què no?”. En aquest sentit, l’alcalde de Cerdanyola va defensar que “es bo que la ciutat mantingui iniciatives d’aquest tipus, sempre que hi hagi seguretat i es regeixi a partir de criteris tècnics”. Per tot plegat, Cordón va reconèixer que “no ens tanquem a poder fer experiències d’aquest estil en el futur”.