Consens a Cerdanyola sobre la necessitat d’impulsar un nou Pla de Mobilitat Urbana - A FONS VALLES

A FONS VALLES

DIARI DIGITAL DE CERDANYOLA I RIPOLLET

Últimes noticies

Post Top Ad

El teu espai

Consens a Cerdanyola sobre la necessitat d’impulsar un nou Pla de Mobilitat Urbana

Cerdanyola impulsarà properament els treballs per a la redacció d’un nou Pla de Mobilitat Urbana (PMU). El Ple de l’Ajuntament va aprovar fa uns dies per unanimitat una moció presentada per ERC on s’insta el consistori a iniciar les tasques que permetin desenvolupar un nou planejament “adaptat a la realitat actual i els objectius de descarbonització i transició energètica més ambiciós”.
ERC, tal i com va explicar el regidor Albert Turon, considera que l’actual PMU ha quedat obsolet per diversos motius i, en qualsevol cas, hauria acabat la seva vigència aquest any 2020. Sense entrar en les dificultats de tramitació del pla anterior, que no es va arribar a aprovar mai de forma definitiva, els republicans consideren que cal una nova mirada de futur per canviar la forma en que ens movem, prioritzant el transport públic i desplaçant el cotxe privat.
En aquest sentit, Turon va recordar que l’ús de combustibles fòssils en automoció és la principal font de contaminació ambiental a Cerdanyola fins al punt, com s’esmenta a la moció, que la ciutat està inclosa a la zona 2 del pla de protecció especial de l’ambient atmosfèric.
El regidor d’ERC també va advertir que la distribució de l’espai públic a la ciutat pateix una “greu desproporció” entre els espais destinats al vehicle privat respecte dels vianants o altres sistemes de transport individual. En aquesta línia, Turon va recordar que el darrer PMU diagnosticava que només el 3,5% dels vials eres exclusius per a vianants o amb prioritat invertida, mentre que aquesta suposa un 34% del total de la mobilitat i un 52% dels desplaçaments urbans. Una “discriminació” que, segons els republicans, “afecta especialment dones, infants i persones amb especials vulnerabilitats”. En aquest sentit, Turon va insistir que el context actual derivat de la pandèmia de la Covid-19 ha evidenciat encara més aquesta problemàtica: “Una situació com la que hem viscut els darrers mesos el que fa es mostrar amb tota la cruesa la necessitat d’un altra distribució de l’espai”.
La moció d’ERC, tal i com va explicar Turon, també recorda que la redacció del nou PMU ha de tenir en compte singularitats properes que afecten directament la mobilitat al municipi, com la UAB o el desenvolupament futur de la Plana del Castell, on el Pla Director Urbanístic preveu que un 65% dels nous 180.000 desplaçaments diaris es facin en vehicle particular, xifra que arriba al 75% sobre els nous desplaçaments de connexió, “col·lapsant un entorn ja saturat”. A més, Turon va defensar que el nou pla haurà de fer especial atenció a realitats diferenciades com l’Entitat Municipal Descentralitzada de Bellaterra, l’enclavament de Can Cerdà, la singularitat de la zona de Campoamor o les activitats del Parc Natural de Collserola, inclòs el cementiri.
A banda d’instar l’Ajuntament a iniciar els treballs per a la redacció del nou PMU, la moció aprovada demana al govern municipal que convoqui el Consell de Mobilitat per tal de fomentar la participació ciutadana i de les parts afectades en el debat públic sobre els objectius i les mesures que ha d’assumir el nou pla. 
El text, a més, insta l’executiu local a consensuar, en el marc del Consell de Mobilitat i tan aviat com sigui possible, una bateria de mesures per a la millora de la mobilitat sostenible a Cerdanyola. En principi, la moció d’ERC demanava que aquestes accions s’acordessin en un termini de 3 mesos i s’apliquessin de manera immediata, però els republicans van accedir a canviar-ho a petició de grups com En Comú Podem o el PSC, que ho consideraven “poc realista”.
En aquest sentit, la regidora de Mobilitat i Ciutat Sostenible, la socialista Eulàlia Mimó, va reconèixer la necessitat d’actualitzar el PMU actual ja que, a banda d’acabar-se la seva vigencia, contempla plans de rang superior que també s’han anat modificant aquests anys, entre els quals va citar el Pla de Mobilitat de l’AMB, el del Vallès o el Pla Director d’Infraestructures.
A més, Mimó va recordar que en aquests darrers anys també s’han produït canvis a nivell de sostenibilitat, de canvi climàtica i de conscienciació que fan necessari l’inici dels treballs per disposar d’un nou PMU: “L’hem de revisar o fer de nou. No sé quina ha de ser la fórmula, però hem de tenir un Pla de Mobilitat actualitzat i aprovat”.

Pages