Al llarg d’aquesta setmana s’estan duent a terme diferents tasques de conservació preventiva al Museu d’Art de Cerdanyola (MAC). Des de l’Ajuntament destaquen que aquest tipus de feines no són visibles, però són fonamentals pel manteniment i la preservació de les peces que conformen la col·lecció del museu. Una de les tasques realitzades ha estat un escaneig 3D del Tríptic de les Dames de Cerdanyola. Una experiència pilot en vitralls amb un alt grau de transparència.
Els professionals de Vitralls Bonet, encarregats de la restauració dels vitralls entre 2013 i 2015, han fotografiat dos dels vitralls per tenir un model 3D que serveixi per poder avaluar l’evolució de l’estat de conservació dels vitralls. Aquesta tasca, permet obtenir models en 3D calibrats i quantificar alteracions dels vitralls amb la dificultat que té l’aplicació d’aquesta tècnica en els vitralls.
Els tres plafons, construïts amb vidre catedral, plaqué i bufat són una obra mestre de la vidriera modernista. Van ser desmuntades en 1984 per a ser exposades a la Fundació Miró i no van tornar al seu lloc original fins a l’agost de 2009, pocs dies abans de que obrís les seves portes el MAC.
L’autoria d’aquest conjunt s’atribueix al vitraller Alsacià Ludwig Dietrich. Tot i que també es baralla l’opció de que l’artista Alexandre de Riquer realitzes l’esbós inicial. Per a afegir més complexitat a la qüestió, l’arquitecte que realitzà la reforma de la casa, Eduard Maria Balcells i Buïgas va treballar durant un temps en el seu propi taller de vidrieres anomenada “similvitraux”. No hi ha una conclusió definitiva en adjudicar l’autoria tot i que és clara la influencia anglesa i centreeuropea en els vestits i pentinats de les dames.