La línia R4 és perimetral i comunica el Penedès amb el Baix Llobregat, Barcelona, el Vallès Occidental i el Bages, essent la línia de Rodalies més llarga del servei de Barcelona, amb un total de 143 km i amb 40 estacions. Al Vallès Occidental passa per Montcada i Reixac, Cerdanyola, Barberà, Sabadell, Terrassa, Viladecavalls i Vacarisses. Un total de 7 municipis que acullen 14 estacions de la línia.
Durant la trobada celebrada aquesta setmana, els representants de la companyia ferroviària van explicar que la previsió del Govern central és aprofitar els fons europeus per donar resposta a la situació de pandèmia per donar un impuls al tram de Montcada Bifurcació i aplicar mesures que evitin que els trens de la R4 i R3 de Rodalies no puguin circular de manera simultània. Renfe planteja aprofitar els fons europeus en una actuació que respondria al repte de frenar el canvi climàtic i ajudar a complir els objectius de desenvolupament sostenible.
Primer trimestre d’any
Renfe s’ha compromès a concretar les vies de finançament europees de les actuacions a la R4 en el marc d’una propera trobada que haurà de tenir lloc durant el primer trimestre de l’any vinent. La inversió prevista preveu fer més competitiva la via a Montcada a través de la suma de diferents actuacions relacionades amb l’eliminació de limitacions temporals de velocitat, millores en seguretat en matèria de senyalització i control (ERTMS) i les alternatives en la remodelació a l’estació de Moncada. En paral·lel, es concretarà la inversió prevista a l’estació de la Sagrera de Barcelona que permetrà l’entrada de vuit línies d’alta velocitat i vuit línies de rodalies, entre les quals la R4.
Aclarir les causes dels accidents mortals
En el marc de la trobada, la presidenta del Consell Comarcal del Bages, Estefania Torrente, ha expressat que “el territori vol conèixer els detalls dels informes del Ministeri de Foment que haurien d’aclarir les causes reals dels darrers accidents mortals a la R4”. Tant Renfe com ADIF han defugit comentar les darreres notícies publicades als mitjans de comunicació sobre les causes dels sinistres al·legant que s’han de dirimir en seu judicial.
Els representants de Renfe i Adif han explicat les inversions realitzades a la línia els darrers mesos pel que fa a la rehabilitació trinxeres, millora dels passos a nivell, renovacions de vies i la previsió de la instal·lació del sistema ERTMS a tota la línia (una obra adjudicada aquest estiu i que hauria d’estar acabada d’aquí a tres anys). El president del Consorci Viari de la Catalunya Central, David Aaron López, ha mostrat la preocupació del territori per la posada en marxa de noves estacions “perquè significaran augments en el temps de trajecte que neutralitzaran millores en temps en relació a altres mesures”. En aquest sentit, ha demanat que es prioritzin les inversions a Montcada Bifurcació. Pel que fa a les estacions es preveuen millores a les estacions de Sant Vicenç de Castellet (fase final del projecte) i també a Vacarisses Torreblanca.
La reunió telemàtica ha comptat amb la participació de la directora de Rodalies Catalunya, Mayte Castillo, el coordinador del Pla de Rodalies de Catalunya, Pere Macias, i el Director d’Operacions Nord-Est d’Adif, Alfonso Ruiz. En representació del territori han assistit les alcaldesses i alcaldes del pas de la R4 fins a Terrassa i els Consells Comarcals del Bages, Berguedà i Vallés Occidental, així com el president del Consorci Viari de la Catalunya Central.