L’espectacular aiguat caigut divendres passat a Cerdanyola, que va deixar guarismes propers als 300 litres per metre quadrat, ha posat novament el focus de l’actualitat en una qüestió que des de fa mesos està creant un fort malestar entre la població del municipi: els talls de llum constants. La forta tempesta de fa tres dies ha agreujat la situació i només cal fer un cop d’ull a les xarxes socials per comprobar que la molèstia dels ciutadans s’està transformant poc a poc en indignació amb Endesa per uns episodis que es repeteixen periòdicament sense cap explicació.
El mateix alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón, ja explicava ahir a les xarxes socials que l’Ajuntament seguia “fent tot el possible” per recuperar la llum a tota la ciutat “després de tantes hores de talls”. El batlle assegurava que Endesa havia de “respondre a totes les incidències”, així com a “posar solucions definitives i d’una vegada per totes davant possibles futurs episodis similars”.
Només un dia després, Cordón ha explicat fa una estona que ha demanat als Serveis Jurídics de l’Ajuntament que estudiïn accions legals contra la companyia elèctrica. El batlle assegura que, durant els 18 mesos que porta al capdavant del consistori, el seu govern ha reclamat insistentment a Endesa solucions i millores en la infraestructura elèctrica de la ciutat. Cordón considera que la seva decisió està plenament justificada “després d’anys d’apagades i mala qualitat en el subministrament que han causat i causen tants perjudicis a tanta gent”.
Queixa d’ERC al Síndic
Abans de l’anunci de Cordón, el principal grup de l’oposició a Cerdanyola, ERC, havia tornat a mostrar el seu malestar amb la situació, demanant més contundència al govern de la ciutat per posar remei al problema, estudiant si es necessari possibles sancions a la companyia subministradora, com finalment passarà. “Fa mesos que Cerdanyola pateix talls de llum reiterats i mala qualitat del subministrament que pot arribar a causar danys a aparells elèctrics i electrònics”, destaquen des d’ERC. La formació independentista remarca que aquest mal funcionament de la distribució afecta especialment en una època que molta gent està fent teletreball, però destaca que és “especialment greu” per a persones que depenen de dispositius electrònics per motius de salut o de teleasistència.
Des d’ERC asseguren que el seu grup municipal a l’Ajuntament ha preguntat reiteradament per aquests problemes al govern de Cordón, demanant pels motius de les interrupcions, les gestions fetes amb Endesa i si s’ha obert un expedient a la companyia. “No s’ha rebut resposta per escrit i només s’ha informat de paraula que eren conscients dels problemes i que estaven en contacte amb la companyia distribuïdora”, destaquen fonts del partit republicà.
En aquest context, el grup municipal ha presentat avui una queixa davant el Síndic de Greuges de Catalunya davant “el perill que aquesta situació es perllongui durant les festes nadalenques”. ERC, a més, està facilitant les reclamacions a les persones afectades, oferint un model de reclamació i la informació necessària per tramitar-la directament a Endesa, a la Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de l’Ajuntament de Cerdanyola, al servei de qualitat del subministrament elèctric de la Generalitat o al mateix Síndic de Greuges.
En qualsevol cas, ERC ha exigit un cop més a Endesa que, com a companyia distribuïdora, “faci el necessari per resoldre el mal servei”, alhora que ha instat novament a l’Ajuntament de Cerdanyola a que “estudiï presentar un expedient per aclarir les causes i exigir responsabilitats”.