Cerdanyola ha agafat com exemple el cas de Rubí, que el passat mes de febrer va reconvertir la zona blava (de pagament) en zona taronja (gratuïta) per afavorir la rotació i maximitzar l’ús de cada plaça d’aparcament sense que això suposi un cost per a les persones usuàries. “Vivim una crisi sanitària que, tot i que va millorant, està afectant greument l’activitat econòmica local i volem seguir col·laborant a revertir aquesta situació”, ha explicat el regidor de Finances i Serveis Econòmics a Cerdanyola, Javier Sánchez.
Amb aquesta voluntat, Sánchez ha assenyalat que el govern local ha decidit convertir la zona blava en zona taronja, “on l’estacionament segueix sent limitat en el temps, però serà gratuït per a la ciutadania”. El regidor socialista ha destacat que el projecte compta amb “el màxim consens en el món econòmic local”, ja que ha estat presentat i consensuat amb l’associació de comerciants, el gremi d’hostaleria i representants dels dos mercats municipals.
Encara manca per definir el reglament de la nova zona taronja, tot i que el govern de Cerdanyola reconeix que ha agafat com a referència el cas de Rubí, on les places es gestionen a través de l'aplicació ‘Parkunload’, disponible per a Android i iOS. Amb aquest sistema es pot obtenir el tiquet d’estacionament, indicant l’hora d’arribada i de sortida, i es pot consultar en temps real les places d’aparcament disponibles en zona taronja.
Gràcies a la tecnologia Bluetooth, el sistema detecta automàticament el codi de la zona on s’hagi estacionat. Aquest codi també es pot introduir de forma manual, tenint en compte que cada zona compta amb un identificador específic, que es pot localitzar als senyals de la zona taronja de cada zona.
Dubtes sobre Cerdanyola Promocions
Entre altres aspectes, el punt ha generat al Ple debat sobre el futur de l’empresa municipal Cerdanyola Promocions, responsable fins ara de la gestió de la zona blava i que també s’encarregarà del nou projecte de la zona taronja. La suspensió de la zona blava, inicialment temporal però que podria ser definitiva, comportarà una important pèrdua d’ingressos a l’ens depenent de l’Ajuntament, xifrada en uns 350.000 euros anuals.
Tant Javier Sánchez com Carlos Cordón han defensat que el futur de Cerdanyola Promocions no pot estar condicionat per l’entrada o no de diners procedents de la zona blava. “El que cal és dotar de contingut l’empresa municipal. Ara mateix, aquest contingut és mínim”, ha explicat el regidor de Finances i Serveis Econòmics. En la mateixa línia, l’alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón, ha defensat que “una empresa municipal no pot sustentar-se a partir d’una zona blava perquè estaria tancada ja; ha de tenir molt més recorregut”.