En total, s’han fet 50 visites informatives, amb l’objectiu de detectar mancances en l’ús del català en l'àmbit comercial i d’oferir diferents serveis per a incrementar la presència del català als comerços on sigui necessari. Així, se’ls ha ofert diferents recursos que posa al seu abast l’Ajuntament i el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL), com el Servei d’Assessorament Lingüístic (SAL) de l’Oficina de Català de Ripollet; el programa Comerços aprenents, que ofereix formació, in situ, al mateix establiment, d’un tècnic del CPNL, i també la possibilitat de ser un establiment col·laborador del Voluntariat per la Llengua, que és un segell que demostra el compromís de l’establiment per atendre a la clientela en català. 17 dels establiments han acceptat participar en el programa Comerços aprenents, sis en el Voluntariat per la Llengua i 23 a rebre el Servei d’Assessorament Lingüístic del CPNL.
A través del treball de camp s’ha detectat que la gran majoria dels establiments visitats estan regentats per persones nouvingudes. Així, en el 74% dels establiments la persona amb qui es va parlar havia nascut a l’estranger. Per aquest motiu, s’han identificat molts més establiments que complissin el perfil del programa Comerços Aprenents que no pas el de Voluntariat per Llengua, on cal que la persona que atén la clientela sàpiga parlar correctament el català.
També s’ha comprovat que el 92% dels establiments visitats presentaven mancances pel que fa a l’ús del català en el rètol principal exterior, els rètols i cartells informatius o els menús, cartes, llistes de preus i altres documents per a la clientela. A tots aquests establiments se’ls hi ha ofert el Servei d’Assessorament Lingüístic (SAL) i 23 d’ells, el 46%, n’han mostrat interès.
La segona fase del pla, d’actuació als establiments, ja s'ha iniciat i s'estan duent a terme les sessions formatives del programa Comerços aprenents, a través d’un servei contractat per l’Ajuntament. L’objectiu és fer un total de 15 sessions de 15 minuts cadascuna, realitzant dos o tres per setmana a cada establiment que ha formalitzat el seu interès en la primera fase. La formació s’adapta a les necessitats dels treballadors de cada establiment, i inclou el català bàsic per parlar amb la clientela, com ara fórmules de salutació i comiat, els numerals per indicar els preus o els dies de la setmana, així com el vocabulari dels productes de l’establiment. A més, es tracten aspectes de sensibilització i legislació lingüístiques, per conèixer quins avantatges comporta atendre la clientela en català.