El primer cap de setmana a la fase 1 de la desescalada es presenta com un important banc de proves en la gestió de l’espai públic en el camí de Cerdanyola cap a la ‘nova normalitat’ sorgida de la Covid-19. Després de setmanes d’un intens debat amb l’oposició, el govern municipal va anunciar fa uns dies que, a partir d’aquest cap de setmana, es començarà a tancar al trànsit diversos carrers del municipi amb l’objectiu de crear espais lliures per al passeig de la ciutadania i garantir les distàncies de seguretat interpersonal.
De fet, la mesura ja va comença a aplicar-se a les 17 hores d’ahir, tot i que el xàfec caigut durant una estona ha deslluït una mica el seu inici. Els talls s’allargaran fins demà a les 23’55 hores en una acció que es mantindrà en vigor cada cap de setmana fins a nou avís per guanyar espai per a la població en detriment del vehicle privat a fi de garantir que la ciutadania pugui passejar de manera segura en espais prou amples per mantenir la distància de, com a mínim, dos metres entre persones.
Així, el consistori tancarà al trànsit durant els caps de setmana les principals artèries de Cerdanyola: l’avinguda de la Primavera, des de la plaça de l'Estatut fins a l'avinguda de Guiera; l’avinguda de Catalunya, des de l'avinguda de la Primavera fins a la plaça d'Enric Granados; els carrers de Sant Martí / Sant Ramon, des de la plaça de Francesc Layret fins al carrer d'Anselm Clavé; l’avinguda de Canaletes, des del passeig d'Horta fins al carrer Costa; el carrer de Sant Marcel·lina, des del carrer de Sant Antoni fins al carrer de Sant Daniel; i el carrer de la Flor de Maig: des del carrer de Sant Ramón fins al carrer de Santa Rosa.
Afectacions a les línies de bus
Obviament, la mesura comportarà canvis en el trànsit rodat al municipi. Això sí, l’Ajuntament ha explicat que els veïns residents a les zones tancades a la circulació podran seguir accedint als seus pàrquings si és necessari. Les que sí veuran afectades el seu recorregut són les diverses línies d’autobús que donen servei a Cerdanyola.
Així, pel que fa a les línies direcció Fontetes/Barcelona/Ripollet, el consistori ha explicat que, en el cas dels busos e3, B4, B2, SU3 i N62, els serveis es desviaran des del carrer Santa Anna pels carrers Camèlies, Foment i passeig Acàcies cap a l'avinguda Primavera. S'eliminaran les parades de l'Ajuntament i Primavera (Ateneu) i s'establirà parada provisional a l'avinguda Primavera amb el passeig Pont. Al carrer Camèlies s'establirà una prohibició d'aparcament de 10 metres línials al costat esquerra i de 5 metres a la dreta des del pas de vianants del semàfor per facilitar el gir dels autobusos. La línia SU3 efectuarà el gir cap a passeig Acàcies des del carrer Francesc Layret per poder efectuar la parada d'Enric Granados.
Així, pel que fa a les línies direcció Fontetes/Barcelona/Ripollet, el consistori ha explicat que, en el cas dels busos e3, B4, B2, SU3 i N62, els serveis es desviaran des del carrer Santa Anna pels carrers Camèlies, Foment i passeig Acàcies cap a l'avinguda Primavera. S'eliminaran les parades de l'Ajuntament i Primavera (Ateneu) i s'establirà parada provisional a l'avinguda Primavera amb el passeig Pont. Al carrer Camèlies s'establirà una prohibició d'aparcament de 10 metres línials al costat esquerra i de 5 metres a la dreta des del pas de vianants del semàfor per facilitar el gir dels autobusos. La línia SU3 efectuarà el gir cap a passeig Acàcies des del carrer Francesc Layret per poder efectuar la parada d'Enric Granados.
Pel que fa als busos A4 - B7, els serveis es desviaran des del carrer Santa Rosa per avinguda Guiera i passeig Horta cap a avinguda Primavera. S'establirà una prohibició d'aparcament al costat esquerra de la calçada del passeig Horta entre els carrers Torras i Bages i Torrent de les Flors (sentit plaça Estatut) per facilitar el pas dels autobusos. En el cas de la SU1, la línia continuarà des de carrer Altimira pel carrer Sant Iscle, passeig Cordelles, carrers Bonasort i Foment i passeig Acàcies cap a l’avinguda Primavera i carrer Pineda. S'eliminaran les parades de avinguda Canaletes/Costa i avinguda Canaletes/Horta (també per la línia SU3).
Pel que fa a les línies direcció Sant Cugat/RenfeUAB/Sabadell, la B7 efectuarà el canvi de sentit a carretera Barcelona i eliminarà les parades de avinguda Catalunya i plaça Enric Granados; els serveis de la SU1 els serveis : des d'avinguda Primavera es desviaran per carrer Pineda, ronda Cerdanyola, avinguda Sant Iscle cap al carrer Lluís Companys. S'eliminaran les parades d’avinguda Primavera (plaça Pla de les Alzines), avinguda Catalunya i plaça Enric Granados.
Per últim, pel que fa la línia SU3, els serveis es desviaran des d'avinguda Primavera per carrer Pineda, ronda Cerdanyola, avinguda Sant Iscle i passeig Cordelles cap a carrer Francolí. S'eliminaran les parades d’avinguda Primavera (plaça Pla de les Alzines), avinguda Catalunya i carrer Santa Anna.
Taules, clients i vianants
Però, sens dubte, el punt més calent de la ‘nova normalitat’ als carrers de Cerdanyola aquest cap de setmana i els següents serà la necessària convivència de les persones que simplement fan un passeig amb els propietaris de bars i restaurants que necessiten posar les seves taules al carrers, amb les limitacions actuals per la pandèmia del coronavirus. Un debat que ja va encetar la secció local d’ERC a principis de setmana. Els republicans, tot i mostrar-se a favor de facilitar l’ampliació de terrasses als negocis hostalers, advertien dimarts passat de la possibilitat que aquest aprofitament de l’espai públic “derivi en conflictes amb el veïnat o els vianants en un moment on també augmenta l’ús social dels carrers”.
Una realitat que Cerdanyola, en fase 1 des de dilluns passat, ha pogut conèixer durant els 5 dies viscuts ja en aquesta etapa de la desescalada, en què els restauradors han reobert terrasses amb una ocupació màxima del 50% de taules. Tot i que es calcula que només 3 de cada 10 establiments de la ciutat han aprofitat l’opció d’aixecar la persiana des de l’inici de setmana, la conversió en zona de vianants d’alguns espais centrals del municipi a partir d’aquesta tarda i el fet que es faci, precisament, durant els dies en què la gent té més temps d’oci i gaudeix més dels establiments hostalers conviden a pensar que és l’escenari perfecte per a veure com entoma la ciutat aquest nou repartiment de rols al carrer.
L’Ajuntament està gestionant aquests dies les peticions dels bars i restaurants que volen ampliar els espais per a les seves terrasses, una demanda a la qual hi accedeix sempre que es respecti “el pas ciutadà, les vies de trànsit o l’entrada a habitatges, comerços o pàrquings”. Fonts municipals expliquen que, a dia d’avui, s’han adreçat a l’Ajuntament una cinquantena de locals amb diferents dubtes i preguntes. El consistori explica que també el Gremi de Restauració està aclarint els possibles interregonts sobre el tema que tinguin els propietaris. “S’estudiarà cada cas en concret, han de deixar les dades de contacte a espaipublic@cerdanyola.cat o trucant al servei d’Espai Públic”, remarquen des de l’Ajuntament.
Es dona la coincidència que hi han alguns negocis hostalers que no gaudien fins ara de taules al carrer, però que la decisió de l’Ajuntament de convertir en espai prioritari per a vianants algunes vies els permetrà disposar d’una nova font d’ingressos els propers caps de setmana. El consistori aclareix que el procediment serà el mateix en aquests casos: “En tots aquells carrers que es tallin al trànsit durant els caps de setmana, els establiments que sol·licitin un espai per a una possible ubicació de la terrassa seran tractats iguals que els de la resta de carrers de Cerdanyola, buscant-los possibles solucions si l’espai ho permet”.
Un d’aquests casos és el de ‘La Pizarrita de Juanlu’, un petit bar situat al carrer Santa Marcel·lina, un dels que es reservarà als vianants. Normalment sense espai per a posar la seva terrassa, el negoci ha sobreviscut aquests dos mesos llargs de confinament a causa de la Covid-19 com altres establiments del sector, gràcies al servei a domicili. Ara, s’obre un nou escenari que ajudarà a reactivar la seva activitat.