El grup municipal d’ERC a Cerdanyola ha presentat quatre mocions per a ser debatudes al ple municipal del proper dijous. Dues d’aquestes mocions proposen actuacions concretes a desenvolupar per l’Ajuntament de Cerdanyola i dues més demanen el posicionament polític sobre altres aspectes que afecten la ciutat, com el perllongament del peatge de l’autopista AP7 o la instal·lació d’energies renovables compatibles amb l’entorn natural i paisatgístic.
La primera de les mocions proposa que s’estudiï la viabilitat de que Cerdanyola aculli un aparcament d’autoservei per autocaravanes. Els republicans consideren que la proximitat amb l’autopista AP7, per on cada any circulen 200.000 vehicles d’aquest tipus, així com la proximitat amb els serveis que poden necessitar i el transport públic amb Barcelona, fan de Cerdanyola “un enclavament estratègic per situar aquest servei”. A més del “petit benefici directe que pot suposar per a l’empresa municipal que el gestionaría”, ERC considera que cal tenir en compte que aquest turisme en trànsit “fa una despesa important al comerç i restauración, així com als atractius turístics de tipus cultural sense entrar a competir amb les necessitats d’habitatge com les agències de lloguer d’apartaments”. Des del principal grup a l’oposició de Cerdanyola destaquen que aquestes àrees de servei específiques són molt populars a la resta d’Europa i que “serien un motiu més per posar la nostra ciutat al mapa a nivell internacional”.
La segona moció que presentarà ERC es centra en “el problema que suposen les restes d’esporga en certes èpoques i barris” a Cerdanyola. Si bé la normativa actual deixa clar que cal portar-les a la deixalleria, els republicans proposen estudiar la viabilitat de posar contenidors específics als barris on sigui més necessari i durant caps de setmana concrets -prèviament anunciats- per facilitar la feina als ciutadans i “evitar que col·lapsin el sistema de recollida de la fracció orgànica o acabin al contenidor de resta”. El text que portarà ERC a debat també demana que l’Ajuntament es coordini amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que té un programa de compostatge domèstic mitjançant el qual es dona compostadors i formació a les persones que ho demanin. Aquesta opció voluntària permet reduir el volum de residus a tractar, també la fracció orgànica que és un 40% del total), i els usuaris obtenen compost de primera qualitat per al jardí o l’hort.
Peatges i renovables
Dijous també es sotmetrà a debat al Ple de l’Ajuntament una moció d’ERC on s’insta el govern espanyol a no ampliar ni prorrogar, en cap cas, les concessions de l’AP7, que passa per Cerdanyola, i l’AP2 més enllà de la seva finalització prevista al setembre de l’any que ve. Els republicans consideren que les eventuals minves als ingressos provocades per la pandèmia de la COVID-19 “haurien de ser assumides per la concessionària Abertis com a risc inherent a un model de negoci que ha pagat 80 vegades el cost de construcció de la infraestructura”. En tot cas, ERC opina que caldrà valorar la forma de cobrir les despeses de manteniment, “molt inferiors als ingressos actuals per peatges”, i la gestió de la infraestructura “amb criteris de mobilitat i sostenibilitat”.
Finalment, ERC presentarà dijous una moció on proposa a la resta de grups municipals de Cerdanyola donar suport a la implementació d’energies renovables sota criteris d’integració paisatgística, protecció agrícola i equilibri territorial. “Cerdanyola ha de poder produir una bona part de l’energia que necessita sobre el seu territori, a teulades i terrats, aprofitant les zones industrials i protegint els espais naturals per evitar perjudicar territoris llunyans per part dels oligopolis que només busquen el benefici immediat”, destaquen els republicans.