El Ple de l’Ajuntament de Cerdanyola ha aprovat una moció que insta el govern espanyol a no ampliar ni prorrogar, en cap cas, les concessions de l’AP7, que passa per la ciutat, i l’AP2 més enllà de la seva finalització prevista al setembre de l’any que ve. El text ha estat aprovat a instàncies d’ERC, qui considera que les eventuals minves als ingressos provocades per la pandèmia de la Covid-19 haurien de ser assumides per la concessionària Abertis “com a risc inherent a un model de negoci que ha pagat 80 vegades el cost de construcció de la infraestructura”. En tot cas, els republicans consideren que caldrà valorar la forma de cobrir les despeses de manteniment, “molt inferiors als ingressos actuals per peatges”, i la gestió de la infraestructura “amb criteris de mobilitat i sostenibilitat”.
La moció, defensada al plenari per la regidora d’ERC Carme Pina, recorda que el ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del govern espanyol va tancar la porta, l’abril passat, a compensar les empreses concessionàries que exploten la gestió de les autopistes per les eventuals pèrdues provocades per una disminució de la mobilitat vial com a conseqüència de la Covid-19, tot i que les empreses concessionàries com Abertis reclamaven que el govern espanyol compensés les pèrdues que es poguessin produir per la disminució del volum de trànsit al llarg d’aquest període de la pandèmia.
Una pressió que, finalment, ha fet que el govern espanyol hagi autoritzat per decret llei, malgrat el seu anunci inicial, que aquestes empreses puguin demanar a l’Estat una pròrroga en els contractes de concessió per compensar les pèrdues ocasionades per les mesures per frenar l’expansió de la pandèmia durant l’estat d’alarma.
A Catalunya aquesta mesura podria afectar a les concessions del tram d’AP-7 comprès entre Cambrils i La Jonquera i del tram de l’AP-2 entre El Vendrell i Lleida. En tots dos casos, el contracte amb Abertis expira el 31 d’agost de 2021, però amb el nou decret es podria allargar. Una situació que ERC consideraria un greuge: “La finalització de les concessions de l’AP-2, en els trams Mediterrani-Saragossa, i de l’AP7, en els trams de Tarragona-Alacant i Tarragona-La Jonquera, suposen una gran oportunitat per desfer l’embolic viari català i per apostar, definitivamente, per un model de mobilitat sostenible” en què els ciutadans “no hagin d’estar pagant mitjançant peatges infraestructures que ja han estat sobradament amortitzades per unes concessionàries que han rebut beneficis milionaris”. Així, la moció d’ERC cita com a exemple el tram de l’AP-7 entre Molins de Rei i Martorell: “Ja ha estat pagat més de 80 vegades, i els seus usuaris encara segueixen pagant un preu molt per sobre al que hauria de ser un preu mínim, atès que no es tracta de pagar unes infraestructures pagades ja diverses vegades sinó de cobrir els costos de manteniment associats a aquestes”.
La moció va ser aprovada amb els vots a favor d’ERC, Guanyem, Junts per Cerdanyola i En Comú Podem, mentre que PSC, Cs i PP es van abstenir.