El projecte es va conèixer ahir a la tarda, durant el Ple de l’Ajuntament del mes de març, en què el govern del PSC va treure endavant una modificació del pressupost municipal de 240.000 euros que serviran precisament per finançar la iniciativa. L’executiu local va aprovar el tràmit amb el vot favorable de tots els grups municipals, excepte Guanyem, que va optar per l’abstenció. El regidor de Serveis Econòmics, Javier Sánchez, va explicar que l’actuació pretén “dinamitzar l’activitat econòmica de les petites empreses, el comerç, l’hostaleria i la restauració”. Per assolir aquesta fita, el regidor del PSC va avançar que l’acord de l’Ajuntament amb la Cambra de Comerç de Sabadell suposarà la posada en marxa i execució conjunta d’una “campanya de vals consum per un import de 400.000 euros, que seran bescanviables al comerç i l’hostaleria local i accesibles a la ciutadania de Cerdanyola per la meitat del seu valor”.
Dels 240.000 euros aportats per l’Ajuntament, Sánchez va explicar que un total de 40.000 euros cobriran la despesa de gestió a càrrec de la Cambra de Sabadell, mentre que els 200.000 euros restants serviran per finançar el 50% dels vals que es posaran a la venda.
L’oposició demana consens
La proposta de l’executiu de Carlos Cordón va ser rebuda amb satisfacció per la totalitat dels grups de l’oposició, que van destacar la necessitat d’impulsar aquest tipus d’accions per pal·liar els efectes de la Covid-19 en l’activitat del comerç de proximitat. Això sí, la resta de formacions amb presència al plenari van coincidir en demanar al PSC que els presenti l’esborrany del conveni abans de signar-lo amb la Cambra de Comerç de Sabadell.
Des d’ERC, a través de la seva portaveu, Helena Solà, també es va demanar a l’equip de govern que la proposta d’acord per implementar el projecte sigui consensuada amb els agents implicats per tal que “puguin veure els pros i contres, participant de forma activa”. Tot plegat, amb l’objectiu que “el conveni sigui el réflex d’allò que comerciants i restauradors hagin pogut aportar”.
Rubí, l’exemple a seguir
Davant la petició dels grups a l’oposició, Javier Sánchez va explicar que la voluntat del govern del PSC es compartir els detalls de l’acord abans de ser signat i, de fet, va explicar que encara resten serrells per tancar amb la Cambra de Comerç. L’Ajuntament, per exemple, negocia -de moment, sense èxit- que les despeses de gestió que cobrarà l’entitat amb qui posarà en marxa el projecte siguin inferiors als 40.000 euros inicialment previstos.
Tot i no donar gaires detalls de com s’implementaria la campanya, el regidor de Serveis Econòmics de Cerdanyola va reconèixer que el model preferit per l’equip de govern per aplicar a la ciutat és el que es va posar en marxa a Rubí durant les passades festes de Nadal. En el cas de Cerdanyola, Sánchez va avançar que la despesa màxima per habitant prevista serà de 20 euros. “Podem arribar a unes 20.000 persones de Cerdanyola majors de 16 anys”, va concloure el dirigent socialista.
A Rubí, l’Ajuntament va posar en marxa a finals de l’any passat un sistema de vals de compra que es podien adquirir a través d’una plataforma telemàtica creada per l’ocasió. Es van emetre 10.000 vals per valor 10 euros i 20.200 vals per valor 5 euros. Cada val es va finançar al 50 %, entre el consumidor i el consistori. Així, un val de 10 euros costava 5 euros al consumidor que el podia gastar a les botigues adherides a la proposta. D’aquesta manera, el comerç obtenia una compra per valor de 10 euros i el ciutadà un descompte de 5 euros.