L’objectiu d’aquesta reducció de velocitat urbana és incrementar la seguretat viària, pacificar el trànsit, reduir l’accidentalitat, disminuir la contaminació acústica, reduir les emissions urbanes i promoure els desplaçaments amb bicicleta i amb vehicles de mobilitat personal, gràcies a una millor integració en el trànsit.
El pas de 50 km/h a 30 km/h parteix d’un reial decret que modifica el Reglament General de Circulació i Modificació del Reglament General de Vehicles, que introdueix un paquet de reformes legals les quals modifiquen de manera substancial la legislació espanyola en matèria de trànsit i circulació.
Segons la nova normativa, es permeten tres velocitats a les vies urbanes dins les poblacions: 20 km/h a les vies en què calçada i vorera siguin al mateix nivell, el que es coneix com a carrers amb plataforma única; 30 km/h a les vies d'un únic carril per sentit de circulación; tanmateix, la llei permet que l’autoritat municipal pugui augmentar la velocitat en vies d'un únic carril per sentit fins a la velocitat màxima de 50 km/h on consideri convenient, senyalitzant-ho específicamente; i 50 km/h a les vies de dos o més carrils per sentit de circulación, tot i que els vehicles que transporten mercaderies perilloses hi han de circular, com a molt, a 40 km/h.
En el cas de Cerdanyola, totes les vies públiques han passat a tenir restringida la velocitat a 30 quilòmetres per hora, amb les excepcions de l’avinguda de la Flor de Maig, la carretera de Barcelona, l’avinguda de la Ciència i un tram de la Carretera de Sant Cugat. El mateix alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón, ha explicat que aquestes vies es mantenen a 50 km/h “perquè la titularitat no és municipal o perquè s’ha considerat tècnicament perillós fer el canvi de sobtat”.
