El projecte educatiu Missió ALBA va néixer fa tres anys amb la idea de motivar l’interès dels joves per la ciència, transmetent-ne una visió propera i positiva. A través de la web www.missioalba.cat les escoles accedeixen a una missió que han de completar, passant per vàries etapes on troben reptes científics per resoldre experimentant a l’aula. Personal del mateix sincrotró els guia a través de vídeos i missatges de xat per arribar a la meta.
Aquest curs, quatre nous laboratoris han estat estrenats. Sota el lema ‘Descobreix el poder de la llum’ permeten experimentar amb la llum i conèixer com aquesta ens serveix per veure amb els nostres ulls, per estudiar les propietats dels materials –com fa el personal científic d’ALBA–, per crear solucions tècniques a qüestions de la vida quotidiana o per crear art, fins i tot. I és que per a celebrar el Dia de la Llum, ALBA ha fet una crida a les escoles participants per compartir entre totes fotografies relacionades amb la llum.
Aquesta edició ha comptat amb més de 360 docents i 10.000 estudiants de primària, de 227 escoles repartides entre tot el territori català i espanyol. Per exemple els alumnes de 6è de l’Escòla Garona de Vielha destaquen que “l’experiment ens ha fet pensar en els diferents usos que pot tenir la llum i que és molt interessant pensar que els científics poden descobrir característiques de les coses sense veure-les directament”. I és que, segons els propis nens i nenes, “són reptes senzills que en realitat t’ensenyen moltes coses complicades, a la vegada que t’ho passes bé experimentant amb els companys”. Pels docents “aporta recursos i seguretat a l’hora de fer experiments a l’aula” i “permet entrar en contacte amb personal científic de forma propera”.
La Missió ALBA arriba a la meta coincidint amb el Dia de la Llum i, per posar la cirereta final, tots els nois i noies participants en aquesta edició es reuniran un dia en un directe a través de Youtube amb les persones d’ALBA que han conegut a través de la web. Podran xatejar amb elles i preguntar-los dubtes científics o com és treballar en una instal·lació tan singular.
El pròxim curs Missió ALBA començarà la que serà ja la seva quarta edició, on s‘espera repetir els èxits de les passades, oferint de nou aquesta experiència tan ben valorada per mestres, alumnes i personal científic; i que ha unit ambdues parts –escoles i Sincrotró ALBA– en una especial relació de col·laboració mútua.
