Tot plegat es va donar a conèixer el passat dijous, durant el Ple ordinari del mes de novembre, en què els grups municipals van donar llum verda, en primer lloc, a la declaració de caducitat de l’expedient obert per l’Ajuntament durant l’octubre de 2020 per a resoldre el contracte administratiu de construcció d’obra i explotació de l’activitat de la instal·lació, signat el 2007 per 50 anys amb la mercantil Aubarel SL.
La iniciativa impulsada l’any passat pel consistori responia al concurs de creditors presentat per l’empresa el desembre de 2014, que va provocar un estat de deteriorament de les instal·lacions i el no compliment del servei amb les persones usuàries de l’aparcament. Des d’aleshores fins l’any passat, l’Ajuntament va realitzar gestions amb l’administrador concursal i amb l’Institut Català de Finances per solucionar el problema, aprovant diferents plans de liquidació de la concessió administrativa i realitzant subhastes que van quedar desertes. El 2009, el Ple va autoritzar a la mercantil a constituir un crèdit hipotecari sobre la concessió administrativa a favor de l’Institut Català de Finances, per un import de 1.875.000 euros. El maig de 2018, el propi Institut Català de Finances va plantejar a l’Ajuntament la conveniència de fer un peritatge per tal de valorar la concessió. El valor de mercat estimat es va situar en els 519.162 euros, que era la indemnització per danys i prejudicis que l’Ajuntament estimava inicialment que hauria de pagar a Aubarel.
La situació, però, va canviar el passat mes d’abril, tal i com va explicar dijous passat la primera tinent d’alcalde, Pilar Castillejo, quan la Comissió Jurídica Assessora va comunicar a l’Ajuntament que “la taxació d’aquest servei s’havia realitzat amb un mètode que no era el correcte”. El dictamen de l’alt òrgan consultiu de la Generalitat va obligar el consistori a recórrer a un perit extern per fer una nova valoració en base al preu de construcció i no al preu de valor de mercat, com s’havia fet inicialment.
Aquesta modificació ha endarrerit tot el procés i va obligar a aprovar dijous passat, per via d’urgència, un nou expedient de resolució de contracte amb el nou valor de taxació establert per la Comissió Jurídica Assessora, que ara ascendeix a 2.302.634,50 euros.
L’increment de la indemnització que haurà de pagar l’Ajuntament també va provocar que el plenari aprovés dijous passat una modificació de crèdit per un valor d’1.783.472,50 euros, quantitat que s’afegirà a la partida inicialment prevista al primer expedient aprovat ara fa poc més d’un any.
Tot plegat per posar punt i final a un procés que la mateixa Castillejo va definir com un “calvari”. De fet, la regidora de Decidim va reconèixer que el govern portava aquesta qüestió al plenari perquè “no ens queda un altre”, deixant ben clar que “no ho fem de gust”. Moment que va aprofitar per carregar contra el govern del PSC encapçalat per Juan Parralejo que va impulsar el projecte del pàrquing del riu Ripoll l’any 2007. “Els que ara governem estàvem aleshores a l’oposició i ja vam dir que no estàvem d’acord amb la construcció d’aquell aparcament”. En aquesta línia, Castillejo va insistir en què Ripollet “potser necessitava un aparcament públic, però no a la zona del riu”. Segons l’ara primer tinent d’alcalde, la seva creació en aquell moment “només responia a la lògica que s’havia de construir l’hotel” que hi ha a la zona i que, per a fer-ho, es necessitava el pàrquing. “Per un negoci privat, l’Ajuntament ha acabat pagant aquests 2,3 milions d’euros”, va concloure la regidora de Decidim Ripollet.