En aquest sentit, des del consistori assenyalen que, tot i que la vaga ja és una realitat, les converses continuen obertes. Des de l’Ajuntament expliquen que es continuarà treballant per minimitzar les afectacions de la vaga, entenent que si no s’arriba a un acord imminent, la protesta conviurà amb la tan esperada Festa Major Roser de Maig 2022 que comença divendres.
Paral·lelament, l’Ajuntament treballarà per garantir que els serveis mínims que el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat ha fixat s'executin en la seva totalitat. Així, està garantit el 100% del servei habitual de recollida d’escombraries (fracció orgànica, de rebuig, recollida selectiva -paper/cartró, vidre i envasos-) i de neteja de l’entorn dels centres sanitaris, els centres assistencials, els centres escolars amb servei de menjador i les àrees dels mercats d’abastament de productes peribles; la recollida de la fracció orgànica cada 48 hores; la recollida de la fracció de rebuig cada 72 hores; i el 50% del servei de recollida selectiva -paper/cartró, vidre i envasos. Si durant les diferents jornades de recollida d’escombraries indicades en els punts anteriors (rebuig, fracció orgànica i selectiva) no s’ha retirat totalment, s’haurà de continuar durant les jornades laborals següents fins a la seva retirada total.
Treball també ha fixat la neteja viària dos cops per setmana. En el cas del servei de recollida de residus voluminosos, l’Ajuntament explica que només es realitzarà en els casos que impedeixin el pas dels vianants o la circulació viària. En cas de celebració d’actes lúdics programats, cal fer la recollida dels residus que es generin, ja sigui el mateix dia o l’endemà.
Mesos de negoiciació infructuosa
La vaga de la plantilla de Prezero, anunciada la setmana passada pel conjunt del comitè d’empresa -conformat per CCOO, UGT i CGT-, arriba després de mesos de negociació del nou conveni col·lectiu, en què l’empresa plantejava d’inici, segons els sindicats, un increment del 0 % per al 2021 i una reducció salarial del 2 % durant els dos anys posteriors. Després de l’argumentació i la pressió dels representants de la plantilla, els sindicats expliquen que la companyia va posar sobre la taula com a última oferta una congelació salarial durant tres anys.
Fonts sindicals expliquen que els treballadors plantejaven d’inici increments relacionats amb l’evolució de l’IPC en un intent de recuperació del poder adquisitiu salarial perdut els darrers anys. Així mateix, plantejava la millora de diferents aspectes de contingut social i laboral que “l’empresa s’ha negat a acceptar i debatre en profunditat, limitant-se a oferir millores en aspectes que ja estan previstos en la normativa laboral vigent i que no complia”.
Des del comitè d’empresa no s’entén ni comparteix la posició inflexible de l’empresa, que intenta argumentar, sobre la base d’unes suposades pèrdues econòmiques importants en el compte de resultats. “No és just ni ètic ni acceptable que l’empresa traslladi als treballadors i treballadores els dèficits de la seva gestió empresarial d’un servei públic i encara menys en un moment on patim un important increment de la carestia de vida”, es manifesta des del comitè d’empresa.
A la indignació per la proposta de revisió salarial a la baixa plantejada per l’empresa s’hi uneix “la precària situación” en què, segons els sindicats, els treballadors i treballadores de l’empresa desenvolupen els seus serveis en els últims mesos, amb incomptables avaries als vehicles de la flota d’empresa i en situacions que “no sempre garanteixen la seguretat i la salut laboral”.
Foto: CCOO Vocc catc