L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha convocat el concurs de projectes per la “pacificació táctica” a la carretera N-150 al seu pas per Cerdanyola i Ripollet, unes obres que contemplan la creació d’un carril bus i carril bici a la zona. Els possibles adjudicataris de la licitació tenen temps per a presentar les seves ofertes fins el proper 25 d’abril.
La voluntat de l’ens metropolità i dels ajuntaments d’ambdós municipis en aquest tram compartit de la N-150 passa per reduir l’espai de calçada dedicat al vehicle privat i implantar carril bici al llarg de la via i trams de carril bus on l’espai ho permeti. En concret, pel que fa al transport públic, l’actuació que es vol posar en marxa pretén fer “més eficaç i eficient” el servei amb mesures tàctiques que millorin la velocitat comercial dels serveis de bus, que “permetin la distància física i millorin la salut de les persones”. Tant l’AMB com els ajuntaments de Cerdanyola i Ripollet pretenen evitar que els autobusos quedin aturats com a conseqüència del trànsit, amb aglomeracions a bord dels vehicles i usuaris esperant a les parades.
Pel que fa al carril bici, el projecte contempla l’ampliació táctica de la xarxa pedalable, així com altres actuacions per incentivar l’us de la bici. “La bicicleta permet garantir la distància física, millorar la qualitat de l’aire i contribuir a contenir un previsible augment dels viatgers en vehicle privat”, destaquen des de l’AMB.
El projecte també preveu altres iniciatives, com la posada en marxa de mesures de regulació de la velocitat de la via per mitjà de l’ajustament de la secció disponible per als vehicles i la incorporació d’un grup semafòric a la cruïlla amb el carrer de Sant Francesc. També es plantegen millores puntuals de l’accessibilitat a peu (gruals i nous passos de vianants).
L’actuació ara en licitació ve de lluny. De fet, tècnics de Projectes i Obres de Mobilitat Sostenible de la Direcció de Serveis de l’Espai Públic (DSEP) de l’AMB ja van realitzar el juny de l’any passat un primer estudi i una valoración econòmica estimativa del que suposaria realitzar una actuación provisional que permetés generar un eix per a bicicletes en la N-150 al seu pas per Cerdanyola i Ripollet. Durant la fase de redacció d’aquest estudi, i d’acord amb els ajuntaments, es va decidir ampliar l’àmbit del tram pel sud, fins al límit de terme municipal entre Ripollet i Montcada, i pel nord, fins al límit de terme municipal entre Ripollet i Barberà. Tot plegat, per aconseguir desenvolupar una actuació que permeti generar un eix per a bicicletes en el tram més urbà i central d’una avinguda metropolitana com és la carretera N-150.
Es proposa reduir els carrils de circulació en àmbit urbà fins a un mínim de 2,75 metres i fins a 3 metres en les avingudes metropolitanes. En el cas que hi circulin busos es recomanen amplades de carril de 3,5 metres. Es proposen també carrils bici unidireccionals de 2 metres d’amplada (2,5 amb separadors) i bidireccionals de 4 metres (de 4,5 a 6 metres en funció de si els separadors es disposen a un o als dos costats). La redistribució de carrils de circulació de vehicles i carrils bici en calçada, així com l’ampliació de voreres, s’aconsegueix a costa d’eliminar les dues franges destinades a aparcament que hi ha al costat de cadascuna de les voreres actuals en bona part del tram.
Sobre la base d’aquesta proposta preliminar i del document elaborat pels tècnics de l’AMB, les empreses que presentin les seves ofertes hauran de redactar un projecte que adapti la secció genèrica proposada a la realitat de les seccions reals existents en el tram de la N-150 objecte d’estudi. Així mateix caldrà preveure la implantació de carrils exclusius per a bus, com a mínim, en un dels dos sentits de circulació i, sobretot, en la zona en la que es dóna major servei de transport públic, que és la que queda al sud de l’Avinguda de la Creu Roja i de l’Avinguda de Catalunya. A petició dels ajuntaments d’ambdós municipis, l’AMB explica que el projecte haurà d’incloure actuacions puntuals de millora de l’accessibilitat en els punts que es consideri oportú per la seva conflictivitat. Per tant, el projecte haurà de desenvolupar una proposta de conversió de la via de tipus tàctic, que tingui en compte les diferents tipologies de seccions que conviuen en l’àmbit d’estudi. Les empreses hauran de tenir en compte, entre d’altres coses, l’amplada de la calçada, la de les voreres i la de les zones d’aparcament, en cas d’existir. També hauran de tenir en compte l’existència d’illetes generadores de resguard per a zones d’aparcament, zones de càrrega i descàrrega i les zones de contenidors de recollida de residus. Els possibles adjudicataris, a més, hauran d’estudiar de forma específica els punts de presència de parades d’autobús per resoldre la seva interferència amb la implantació dels carrils bici laterals.