Sánchez, qui va recordar que Ripollet va ser un de les tres primeres ciutats catalanes en tenir una regidoria específica en l’àmbit LGTBI, juntament amb Barcelona i Terrassa, va destacar la feina realitzada durant les dues darreres legislatures al municipi. En aquesta línia, el regidor de Decidim va destacar la feina “transversal” impulsada des de 2015 en tots els àmbits d’actuació de l’Ajuntament. “Els municipis tenim competències limitades, però si hi ha voluntat es poden fer polítiques real, que siguin transformadores de veritat”, va remarcar Sánchez, qui va posar com a exemple el servei d’ocupació per a persones trans que funciona des de fa uns anys a Ripollet.
La joia de la corona de les polítiques LGTBI a Ripollet, però, és el Punt d’Informació local gestionat per l’OCH des de 2014, abans fins i tot de l’arribada de Decidim al govern municipal, gràcies a l’acord assolit amb l’executiu local d’aleshores del PSC. Sánchez es va mostrar molt orgullós d’un servei on qualsevol veí de la ciutat es pot adreçar, ja sigui per haver sofert qualsevol tipus d’agressió o per haver de fer una consulta jurídica, per exemple. En aquest sentit, el regidor va defensar la necessitat d’aquest tipus d’espais als municipis, atesos per professionals en la matèria, moment que va aprofitar per denunciar els entrebancs que genera la Generalitat a l’Ajuntament en el dia a dia del servei: “Tenim un problema molt greu actualment amb el Govern perquè nosaltres, com a ciutat, no estem dins del SAI perquè hem apostat per un punt coordinat per una entitat especialitzada”.
Segons Sánchez, el Punt local està tenint problemes en el seu funcionament pel fet que Ripollet no forma part de la Xarxa de Servei d’Atenció Integral (SAI) LGTBI de Catalunya, impulsada des del Departament d’Igualtat i Feminismes. Per a exemplificar aquestes disfuncions generades per no integrar el SAI, el regidor de Decidim va posar un exemple pràctic: “Podem demanar la targeta sanitària d’una persona que la vol amb el seu nom sentit, però no la podem rebre perquè no estem al SAI. Com a regidor, he hagut d’anar al SAI de Sabadell, agafar aquestes targetes i portar-les al nostre punt per tal que es puguin donar a les persones corresponents”.
Sánchez va lamentar el que va considerar “conflicte molt gran” amb la Direcció General LGTBI i va defensar el dret de l’Ajuntament de Ripollet a decidir el seu camí: “Els municipis han de decidir com volen els seus punts LGTBI, sempre coordinats amb el Govern, però no ens han de dir que hem de formar part sí o sí del SAI quan tenim un punt que existeix abans que existissin els SAIs i la Llei 11/2014”.
De fet, el regidor de Decidim va defensar que el SAI presenta moltes mancances si es compara amb el Punt LGTBI de Ripollet, com el fet de no funcionar els caps de setmana, que és “precisament quan més agressions està tenint el col·lectiu”. “El nostre Punt sí que ho fa perquè atèn una entitat que està connectada plenament les 24 hores”, va remarcar Sánchez.
Per tot plegat, el regidor de Polítiques LGTBI a l’Ajuntament va aprofitar la seva presència al Parlament per instar la Generalitat a que ambdues institucions assoleixin un conveni o un marc jurídic addient per tal que el Govern “no ens posi trabes” d’ara en endavant. “Si tenim un Punt que funciona, per què hem d’estar en un SAI”, es va preguntar Sánchez.
El dirigent de Decidim Ripollet també va criticar la manca de desplegament de la Llei 11/2014 per part de la Generalitat, lamentant que l’Ajuntament de Ripollet hagi rebut aquests anys més suport per part de la Diputació de Barcelona que de l’executiu català en la posada en marxa de polítiques LGTBI. “Des dels ajuntaments estem reclamant que aquesta llei ha de sortir del calaix i s’ha de desplegar perquè ens ajudi als municipis”, va lamentar. Fins i tot, va anar un punt més enllà, considerant que actualment hi ha un “boicot” per part del Govern de la Generalitat “perquè no ens deixa efectuar les nostres polítiques municipals”.
Tot i el to en alguns moments, el regidor va explicar que estan “en permanent contacte i col·laboració” amb la Generalitat, però va insistir en la seva línia crítica: “No ens poden dir que no podem entregar una targeta sanitària a una menor trans perquè no estem dins del SAI. Això no pot ser i per aquí no passarem més”.
Sánchez, fins i tot, va reclamar a la Generalitat que faci un pas al costat si no pot anar més enllà en el desplegament de polítiques que afecten el col·lectiu trans: “Cal fer polítiques valentes i cal que els governs apostin per les polítiques LGTBI i per la llei trans catalana. I, si no són capaços d’apostar-hi, hi han entitats especialitzades arreu del país amb les que es poden fer convenis”.
