Cerdanyola recollirà fins a finals d’agost les aportacions ciutadanes a la futura ordenança de Zones de Baixes Emissions - A FONS VALLES

A FONS VALLES

DIARI DIGITAL DE CERDANYOLA I RIPOLLET

Últimes noticies

Post Top Ad

El teu espai

Cerdanyola recollirà fins a finals d’agost les aportacions ciutadanes a la futura ordenança de Zones de Baixes Emissions

L’Ajuntament de Cerdanyola ha obert la fase de consulta pública prèvia a l’elaboració i aprovació de l’ordenança municipal de Zones de Baixes Emissions (ZBE) de Cerdanyola, que inicialment s’hauria de posar en marxa l’any vinent, com passa a la resta de ciutats espanyoles amb més de 50.000 habitants.

La consulta pública, que estarà oberta fins al 31 d’agost, té com a objectiu recollir l’opinió dels ciutadans i organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma i sobre el problema que es vol solucionar amb la iniciativa; la necessitat i oportunitats de la seva aprovació; els objectius de la norma; i les possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries.

Des de l’Ajuntament destaquen que l’objectiu de la ZBE de Cerdanyola és reduir les emissions a l’atmosfera procedents del trànsit rodat, per així millorar la qualitat de l’aire que es respira a la ciutat; apropar els nivells de contaminants als recomanats per l’Organització Mundial de la Salut; i complir amb els límits de qualitat de l’aire establerts a la legislació vigent.

L'objectiu principal d'aquest Pla d'Acció per a la Millora de la Qualitat de l'Aire és establir les actuacions que cal implementar per reduir les emissions dels contaminants locals NOx, PM10 i PM2,5, i respectar els valors límit i objectiu de qualitat de l’aire fixats per normativa i assolir gradualment els nivells de qualitat de l’aire recomanats per l’OMS segons l'establert a la Cimera per la millora de la qualitat de l'aire.

L’Ajuntament considera que la ZBE és una mesura que pot resultar molt efectiva per tal de reduir les emissions del trànsit motoritzat, donat que es limita l’accés a un determinat tipus de vehicles autoritzats. L’objectiu és evitar la circulació dels vehicles més contaminants als nuclis urbans amb més densitat de població. En aquest context, cal disposar d’una ordenança per proporcionar la cobertura normativa necessària i regular la restricció a la circulació dels vehicles més contaminants a la ZBE de Cerdanyola del Vallès.  En aquest sentit, el consistori remarca que les disposicions de la futura ordenança seran d’obligat compliment per totes les persones que circulin a la ZBE de la ciutat. Així, l’Ajuntament de Cerdanyola explica que establirà mecanismes de coordinació administrativa amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per portar a terme accions conjuntes de senyalització i informació de la ZBE que “permeti criteris restrictius unificats entre municipis metropolitans per a evitar les possibles confusions i problemàtiques que podrien sorgir de la proliferació de diferents ZBE amb criteris dispars, i una gestió més eficient i econòmica”.

L'Ajuntament avança que, atesa la contribució del trànsit rodat en els nivells de contaminació de la ciutat, “qualsevol solució alternativa passarà per reduir el volum de trànsit a la ciutat i/o per promoure una renovació del parc circulant a vehicles menys contaminant”.

El parc de vehicles de Cerdanyola està format per 35.531 vehicles, segons dades de l’any 2020. D’aquesta xifra, uns 26.424 són turismes, i 5.962 són ciclomotors i motos. El seu índex de motorització és de 619 vehicles/1000 habitants. El parc censat de vehicles a Cerdanyola presenta una part important de vehicles sense distintiu ambiental: 21% dels turismes, 43% de les furgonetes, 20% de les motocicletes, 47% dels ciclomotors i 40% dels camions. Cal tenir en compte que, si es fes una caracterització del parc de vehicles circulant, aquest seria millor des del punt de vista ambiental que el parc censat, ja que acostumen a ser el vehicles més nous els que circulen amb més freqüència.

Pages