La sala de Juntes de la Facultat de Dret de la Universitat Autònoma de Barcelona va ser l’escenari de l’acte de lliurament de les memòries finals del projecte pilot ‘Treballs de Final de Cicle (TFG) interdisciplinaris mitjançant la metodologia Aprenentatge Basat en Reptes’. Durant dos cursos, els estudiants que han volgut participar en aquest projecte pilot han realitzat els seus treballs de final de cicle tutoritzats per tècnics de diferents administracions, entre elles l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès. El projecte pilot ha innovat en el plantejament tradicional dels TFG dotant l’alumnat d’un paper més actiu, basat en la presa de decisions autònomes a partir de la valoració i anàlisi de reptes reals plantejats pels ajuntaments participants. A més, en el procés s’han abordat els reptes de manera grupal, amb la constitució d’equips d’alumnat i professorat de diferents facultats i graus, a fi de resoldre problemàtiques complexes i interdisciplinàries.
En el cas de Cerdanyola, han estat sis alumnes els que han fet el seu TFC tutotitzats per tècnics municipals treballant el repte de la sostenibilitat urbana. Més exactament, els treballs s’han centrat en:
- Anàlisi de la gestió de càrrega i descàrrega
- Estratègies urbanes de mitigació i d’adaptació als efectes del canvi climàtic
- Adaptació de la gestió de recursos hídrics al canvi climàtic
- Eficiència energètica en edificis mitjançant l’anàlisi de l’autoconsum
- Gestió de residus urbans i en l’impacte del canvi climàtic als ecosistemes urbans
- Prevenció de la transmissió de malalties de transmissió sexual entre els joves
L’alcalde, Carlos Cordón, va rebre dels estudiants les memòries dels treballs que inclouen la proposta, els objectius i la seva implantació.
També han participat en el projecte pilot els ajuntaments de Sant Cugat del Vallès, La Llagosta i Barberà del Vallès.