La Plataforma d'Afectats per la Hipoteca insisteix en el seu malestar amb l'Ajuntament de Cerdanyola per la seva "manca de voluntat" per a resoldre el cas d'una veïna sense aigua des de fa mesos - A FONS VALLES

A FONS VALLES

DIARI DIGITAL DE CERDANYOLA I RIPOLLET

Últimes noticies

Post Top Ad

El teu espai

La Plataforma d'Afectats per la Hipoteca insisteix en el seu malestar amb l'Ajuntament de Cerdanyola per la seva "manca de voluntat" per a resoldre el cas d'una veïna sense aigua des de fa mesos

La Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) de Ripollet y Cerdanyola ha tornat a carregar contra l'actuació de l'Ajuntament de Cerdanyola en el cas de Yassmina Essadi, una veïna de la ciutat que viu amb la seva familia sense aigua “en plena pandèmia de la Covid-19”. Ambdues parts han mantingut una trobada aquesta setmana a petició de l'entitat i de la mateixa Yassmina, que han expressat el seu desencís i malestar per la postura mostrada des de l'àrea municipal de Serveis Socials en aquesta reunió, a qui han tornat a acusa de "manca de voluntat" per ajudar a resoldre el problema.

La situació de la Yassmina ja va ser notícia fa uns mesos arran d’una campanya de la PAH de Catalunya a les xarxes socials que pretenia visibilitzar l’existència de famílies confinades de manera precària en infrahabitatges, reallotjades en pensions o albergs després d’haver estat desnonades, en ocasions sense tenir garantitzat l’accés a suministraments bàsics.

La història de la Yassmina s’inicia arran d’una ordre de desnonament que tenia per al mes de maig. En previsió de no quedar-se al carrer, va decidir ocupar un habitatge propietat d’un fons d’inversió vinculat a Blackstone. El 6 de març, una setmana abans de l’estat d’alarma decretat pel govern espanyol, la Yassmina va trobar-se sense suministrament d’aigua i va contactar amb l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) per intentar trobar una solució a la situació de la seva família. L’Ajuntament li va oferir aleshores la possibilitat d’estar a un hostal del municipi, opció que va aceptar, tot i que la propia afectada explicava a l’abril que aquesta alternativa no disposava d’aspectes bàsics, com una nevera per conservar els aliments ni de cap sistema per escalfar-los, per exemple.

A finals de maig, pocs dies abans que Cerdanyola avancés a la fase 1 del desconfinament, l’Ajuntament va enviar una carta a la Yassmina on li explicava que, un cop la ciutat passés a la següent etapa de la desescalada, havia d’abandonar l’espai on havia residit les darreres setmanes amb els seus quatre fills. “Fa dos dies em van trucar de Serveis Socials i em van dir que a la fase 1 hauré de deixar l’hostal”, va explicar aleshores la Yassmina al programa ‘Planta baixa’ de TV3. “Vaig demanar explicacions i m’han dit que no poden fer res, que m’espavili”, va afegir.

Des de l’Ajuntament, segons van explicar aleshores a TV3, no es plantejaven oferir un habitatge d’emergència a la Yassmina. Segons la versió per aquelles dates del consistori, l’edifici ocupat el seu dia sí disposava de suministrament d’aigua i el problema estava en entroncar el del pis en qüestió amb la zona comunitària. L’Ajuntament no li oferia cap ajuda per accedir a aquesta zona comunitària perquè, segons explicaven, es tractava ja d’un afer entre privats on l’administració no havia d’intervenir.

La polèmica va pujar de to a finals de juliol, quan el cas va arribar al Ple municipal després d'una pregunta sobre la qüestió de Guanyem Cerdanyola. L'alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón, va evitar pronunciar-se públicament sobre la situació de Yassmina, en un discurs molt crític amb l’actuació dels membres de la PAH: “No penso seguir el joc d’algunes plataformes que volen coaccionar l’acció d’un govern i que no representen a ningú”. Les paraules de Cordón van trobar una resposta cotundent en la plataforma, reiterant que ells defensaven el dret a un habitatge digne per a tothom, "no només a qui ens dona una papereta”.

En aquest punt s'ha arribat a aquesta setmana on ambdues parts s'han trobat, segons sembla sense un resultat gaire positiu. Així ho ha explicat la PAH a través d'un fil al seu perfil de twitter, qui ha lamentat que l'Ajuntament s'hagi negat a realitzar el tràmit que, segons el col·lectiu, solucionaria la manca d'aigua de la Yassmina al seu habitatge. Es tracta de sol·licitar a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) un informe pel dret a l'ús de l'aigua per tal que la propietat pugui reclamar la connexió al comptador. Segons la PAH, la regidora de Serveis Socials i la cap d'aquesta àrea a l'Ajuntament s'hi van negar en rotund.

La plataforma lamenta la manca d'atenció rebuda per Yassmina en aquests cinc mesos per part de l'Ajuntament, denunciant que el mediador assignat per aquest tema al cas no ha realitzat cap visita a l'afectada ni ha parlat amb la propietat, "ni tan sols durant la reunió que la comunitat va realitzar" per tractar aquest assumpte. 

La PAH també ha criticat que Serveis Socials es negui a donar-li a la Yassmina un informe de vulnerabilitat per la manca, entre d'altres, de la sentència de separació de la seva exparella. En aquest sentit, la plataforma remarca la dificultat d'aportar aquesta sentència, recordant que "els jutjats han estat tancats tres mesos i el Col·legi d'Advocats, encara avui, només assigna lletrat per a determinats casos urgents i les separacions no són considerades com a tal".Tot i així, expliquen que han aconseguit accelerar els tràmits per tal que assignin un advocat a la Yassmina, fet que han aprofitat per tornar a carregar contra l'Ajuntament. "Si nosaltres, ciutadans sense recursos, podem, què no podrà fer un servei públic que té tracte directe amb altres institucions", es pregunta la plataforma, alhora que critiquen obertament la postura del consistori: "Es neguen perquè diuen que no és el seu treball. Ajudar a les persones no és el seu treball. Vetllar per les famílies vulnerables i procurar una solució digna a la seva situació no és el seu treball. Però s'ofenen quan els diem que no tenen voluntat...".

Pages